Stavba Paks II by způsobila Maďarsku vážné ekonomické ztráty
Téměř 53 % elektřiny v Maďarsku dnes vyrábí jaderná elektrárna Paks. V roce 2014 vlády Maďarska a Ruska uzavřely smlouvu o postavení dvou reaktorů Paks II, které by nahradily reaktory Paks z 80. let. Studie Candole Partners stavbu Paks II z ekonomických důvodů nedoporučuje.
Candole Partners je analytický institut působící v oblasti energetiky a ekonomie, specializující se na poskytování poradenské činnosti investorům ze střední a východní Evropy v souvislosti s návratností investic a regulačními a tržními riziky. Za 20 let existence se společnosti dostalo důvěry od klientů jako E.ON, Fortum, GDF Suez, Capital EnergCap, ArcelorMittal, Rio Tinto, ANRE, Macquarie, Holcim a dalších. Jedním z klientů je i nevládní organizace Greenpeace International, která si nechala vypracovat studii proveditelnosti stavby jaderné elektrárny Paks II. Jan Ondřich z Candole Partners studii prezentoval na tiskové konferenci v Budapešti 31. května 2016 za účasti asi 30 lidí z řad ruských, bulharských a polských velvyslanců, expertů, novinářů a nevládních organizací.
Podle studie „NPP PAKS II. ECONOMIC FEASIBILITY, IMPACT ON COMPETITION AND SUBSIDY COSTS“ (2016) není stavba dvou reaktorů typu VVER-1200/V491, které by nahradily dosavadní čtyři reaktory typu VVER 440 (po odečtení vlastní spotřeby reaktorů by byl předpokládaný instalovaný výkon 1 180 MW), ekonomicky realizovatelná bez obrovských státních dotací.
Studie vychází z očekávaných nákladů a výnosů Paks II ve studii společnosti Rothschild & Cie („Rothschild“) vypracované na zakázku maďarské vlády, nejaktuálnějších prognóz cen energií zveřejněné Mezinárodní energetickou agenturou (IEA) a referenčních hodnot Francouzského účetního dvora (CCF) ve studii „The Cost of Nuclear Electricity: France after Fukushima“ (Boccard, 2013). Co se týče nákladů, studie využívá údaje Rothschild studie, aby byla zajištěna srovnatelnost výsledků obou studií. Autoři používají svůj vlastní cenový model pro výpočet výnosů. Za účelem vypracování různých scénářů využili referenční hodnoty CCF pro výpočet jaderných nákladů a prognózy IEA zveřejněné pro rok 2015, viz kapitola 2 (str. 4).
Náklady na realizaci Paks II převyšují výnosy ve všech šesti scénářích studie v kapitole 4.4 (str. 15-21). Vnitřní výnosové procento (IRR) projektu Paks II se pohybuje mezi 1,7 a 6,7 % v závislosti na scénáři. Dostává se tak pod vážené průměrné náklady na kapitál (WACC), což ukazuje, že projekt je neekonomický ve všech předložených scénářích. Navrhovaná jaderná elektrárna není schopná dosáhnout návratnosti během její předpokládané životnosti 60 let, a to i za použití poněkud optimistických capex (tj. investičních nákladů) a odhadů ekonomické životnosti v Rothschild studii, viz kapitola 4.3 (str. 13).
Studie, která byla zaslána na Generální ředitelství pro hospodářskou soutěž (DG Competition) Evropské komise, dospěla k závěru, že projekt Paks II by mohly být realizován jako ekonomický pouze tehdy, pokud by byl propočítáván pomocí nereálně vysokých světových tržních cen použitých v Rothschild studii. Tato studie používá tzv. „overnight investment costs“ (OIC), což jsou investiční náklady, které do sebe nezahrnují finanční náklady a růst cen v průběhu výstavby, ani prodlevy mezi náklady a výnosy. Kromě toho Rothshild studie nezohledňuje, že po dobu prvních 10 let nebude mít projekt žádné příjmy. Počítá pouze s náklady (tím jsou myšleny náklady na výstavbu a rozvoje projektu ve výši 12,5 miliard EUR (asi 338 miliard CZK)). Rothschild studie pracuje se zastaralými prognózami cen vyvinutých poradci z National Economic Research Associates (NERA), Německým spolkovým ministerstvem hospodářství (BMWi) a IEA, a používá nereálně vysokou a nadhodnocenou cenovou křivku, viz kapitola 4.1 (str. 6).
Nicméně pokud je počítáno s realistickými cenami, je podle autorů zřejmé, že konstrukce a provoz projektu Paks II bude vyžadovat státní dotaci dosahující až 24,8 miliard CZK ročně, v závislosti na použitém scénáři. Podle nejpravděpodobnějšího scénáře v kapitole 4.5 (str. 21) může Maďarsko utratit za Paks II mezi 15 (EPR base) až 24,8 (EPR low) miliardami CZK ročně. Z tohoto důvodu se Rothschild studie na zakázku maďarské vlády mýlí: provoz nové elektrárny není dobrá investice, ani finančně ani energeticky.
V současné době probíhá důkladné vyšetřování projektu Paks II ze strany DG Competition v souvislosti se zakázanou veřejnou podporou. Dopis DG Competition adresovaný maďarské vládě o zahájení řízení najdete zde. Studie dokazuje, že pokud by byla nová jaderná elektrárna Paks II postavena pomocí veřejné podpory, bez ohledu na to, zda by byla ve vlastnictví Magyar Villamos Művek Zrt. (MVM) nebo jiného státního podniku, vážně by narušila hospodářskou soutěž na maďarském trhu s výrobou elektřiny, neboť by zvýšila dominantní tržní sílu maďarského státu. Maďarský stát má dominantní postavení na trhu s elektřinou již nyní a tato dominance by se ještě zvýšila po uvedení Paks II do provozu, viz kapitoly 5.4 (str. 32) a 5.5 (str. 33).
Poskytnutá státní podpora by znamenala konkurenční výhodu pro jadernou energii a vytěsnění alternativy k jaderné energetice v rámci maďarského trhu. Tzv. „crowding-out effect“ elektrárny Paks II ve smyslu vytěsňovacích účinků alternativ by byl částečně způsoben tím, že by se v důsledku obrovských investic maďarské vlády do tohoto trhu s elektřinou z jádra staly investice ostatních účastníků trhu zbytečnými nebo nevýnosnými. Navíc může vláda, za účelem zajištění prodání drahé elektřiny z jádra za přijatelnou cenu, bránit šíření obnovitelných zdrojů energie, jako to ukazují četné maďarské a mezinárodní příklady, například daň za výrobu elektřiny ze solárních panelů, zastavení výběrových řízení v oblasti větrné energie a tak dále), viz kapitola 5.6 (str. 36). Greenpeace zastává názor, že na základě již řečeného a současných účinných právních předpisů Evropské unie je projekt Paks II považován za příklad zakázané veřejné podpory.
Studie zdůrazňuje, že projekt Paks II není ekonomicky uskutečnitelný a investice do něj by ohrozily šíření obnovitelných zdrojů v Maďarsku. Obnovitelné zdroje považuje Candole Partners za hlavní zdroje energie budoucnosti. Dokazuje, že projekt by způsobil vážné ekonomické nevýhody pro Maďarsko, s přihlédnutím k očekávanému postupnému poklesu cen elektřiny z obnovitelných zdrojů energie. „Projekt Paks II by vystavil Maďarsko vlivu Ruska po celá desetiletí a rovněž by zničil konkurenční postavení Maďarska na mezinárodních trzích s elektřinou,“ řekl András Perger, Climate & Energy Campaigner pro Greenpeace v Maďarsku.
Originál článku: http://www.greenpeace.org/hungary/hu/sajtokozpont/Paks-II-would-cause-serious-economic-losses-to-Hungary/
*****
(c) Olga Kališová, Temelín.cz / Foto: Greenpeace