Zprávy o zátěžových testech jaderných elektráren v Dukovanech a Temelíně, které Státní úřad pro jadernou bezpečnost (SÚJB) předal do Bruselu, ukazují na snahu vydávat výsledky velmi nepravděpodobných ideálních průběhů havárií za průkaz bezpečnosti obou elektráren. Souběh více nepříznivých okolností například po zemětřesení není zpracován. ČEZ i Státní úřad pro jadernou bezpečnost také nedodrželi požadavky na zkoušky vydané ENSREG – Evropským sdružením jaderných regulátorů, kdy měl být vyhodnocen i pád letadla na elektrárnu.
Nezávislá komise pro vyšetření havárie v jaderné elektrárně Fukušima, ustavená v červnu 2011 japonskou vládou, měla zadáno popsat příčiny i následky havárie. Rovněž pak sestavit seznam doporučení pro minimalizaci dopadů a prevenci dalších havárií podobného rozsahu.
Velká část členů japonského jaderného dozoru dostávala podle informací japonského tisku v průběhu minulých let pravidelné finanční příspěvky od tamního jaderného průmyslu. Jak informoval japonský renomovaný deník „Asahi Shimbun“, dostali dva z pěti stálých členů komise pro jadernou bezpečnost a 22 z celkového počtu 84 externích kontrolorů v uplynulých pěti letech až do jaderné havárie ve Fukušimě v březnu loňského roku peníze v celkové výši 85 miliónů jenů (ca. 851.000 Euro). To může vzbuzovat pochybnosti o jejich neutralitě, kritizuje deník.
Francouzská elektrárenská společnost EDF odhadla, že do opatření, která bude muset provést ve svých jaderných elektrárnách, aby vyhověly novým bezpečnostním standardům, bude třeba investovat miliardy eur. EDF provozuje 58 reaktorů, v nichž má být podle doporučení jaderného dozoru zvýšena úroveň bezpečnosti. Požaduje to francouzský úřad pro jadernou bezpečnost (Autorité de Sűreté Nucléaire – ASN) na základě výsledků zátěžových testů po fukušimské katastrofě.
Dva evropské projekty výstavby reaktoru EPR se potácejí v technických problémech. Ruské staveniště budoucí jaderné elektrárny Leningradskaja 2 se potýká s obdobnými potížemi. Zborcení výztuže při betonování vnější stěny ochranné obálky u prvního bloku pozdrží stavbu o několik týdnů.
Jak ukázaly nejnovější simulace japonského provozovatele havarovaných reaktorů ve Fukušimě firmy TEPCO, proniklo roztavené jaderné palivo mnohem hlouběji do betonového dna prvního bloku, než se dosud předpokládalo. Podle vědců se zastavilo pouhých 37 cm od vnějšího ochranného pláště. Ten je přitom poslední bariérou, která odděluje obsah reaktoru od okolního světa.